Hva er Sunn Fornuft-plakaten?

lisa-skaar-næss-sunn-fornuft
Foto: (c)Skrivelisa
Hørt om Sunn Fornuft-plakaten, men ikke helt sikker på hva det er? Dette er Sunn Fornuft-plakaten kjapt oppsummert.

Sunn Fornuft-plakaten er retningslinjer for bloggere og andre meningspåvirkere, med mål om å bevisstgjøre digitale opinionsledere på deres rolle og påvirkningskraft når det kommer til kroppsbilde og idealer. Plakaten er utarbeidet av kvinneguiden.no, United Influencers og psykiater Finn Skårderud i Villa Sult i samarbeid med Bonnier Media og Aller Media.

Øker stadig i støttespillere

Per dags dato er det over 200 bloggere og digitale opinionsledere som støtter Sunn Fornuft-plakaten, og bloggen min er en av dem. Andre kjente støttespillere er Linnéa Myhre, Sophie Elise og Kristin Gjelsvik – som også vant Sunn Fornuft-prisen for 2016. Et innlegg jeg skrev på den gamle bloggen min, www.lisaskaar.wordpress.com, vant i kategorien Årets Beste Innlegg.

Les vinnerinnlegget i sin helhet her

Hvorfor støtter jeg Sunn Fornuft-plakaten?

Jeg støtter Sunn Fornuft-plakaten fordi jeg er møkk lei av den retningen enkelte opinionsledere har begynt å bevege seg mot. Selv om du tror at du ikke er med på å påvirke andre, spesielt barn og unge, så har du faktisk en stemme i det offentlige rom med en gang du har en tilstedeværelse på sosiale medier. Jeg synes det er ekstremt naivt og ignorant å tro noe annet. Det er nok kroppspress i samfunnet allerede, og jeg, som blogger og opinionsleder, ønsker ikke å bidra til dette. Dette er grunnen til at jeg har valgt å stille meg bak Sunn Fornuft-plakaten. Jeg oppfordrer alle til å gjøre det samme.

lisa-skaar-næss-vant-sunn-fornuft-pris
Bilde fra da jeg vant i kategorien «Årets Beste Innlegg» under Sunn Fornuft-prisutdelingen i 2016. Foto: kvinneguiden.no

Hvorfor er bloggere viktige?

  • En undersøkelse fra SIFO av elever i videregående skole opplyser 85 prosent av jentene og 30 prosent av guttene at de opplever kroppspress
  • 50 prosent av jenter sier at bloggere er den faktoren som sterkest påvirker kroppspresset de opplever
  • Blant informanter i alderen 13-23 år opplyser 87 prosent av det kommer kropps- og utseendepress fra blogger. 45 prosent av informatene oppgir at de sammenlikner seg med bloggerne
  • I den samme undersøkelsen sier halvparten av informantene at de synes det er viktig å være «veldig sunn» og trene mye som en følge av blogglesing. 33 % av har prøvd ulike typer dietter eller kosthold funnet på blogger, 40 % av har slanket seg og 17 % sier de ønsker seg kosmetisk kirurgi som en følge av blogglesing.
  • 74 prosent av forbrukere sier at de blir påvirket av sosiale medier når de tar beslutninger.

(Kilde: Sunn Fonuft-plakaten).

Sunn Fornuft-plakaten:

  1. Unngå å skrive hvor mye du veier, BMI, kaloriinntak, midjemål, armmål og liknende tall. Husk at du har unge lesere som sammenlikner seg med deg.
  1. Unngå å være for bastant når du skriver om positive eller negative sider ved en enkelt matvare eller en livsstil. Husk at du skriver fra egen erfaring og ikke er fagperson. Det som er bra for deg er ikke nødvendigvis bra for alle andre.
  1. Bilderedigeringsprogram kan være fint for å justere lys, farger og utsnitt, men unngå å endre kroppsstørrelse eller fasong.
  1. Del gjerne mat og treningsinspirasjon, men vær flink til å understreke hvem det er ment for, at ikke alle løper like fort, veier like mye eller i det hele tatt trenger å endre noe. Husk at du ikke har noe kontroll på hvem som leser det du poster på nett. Selv om du har en kjernegruppe faste lesere som kommenterer har du også lesere som er yngre og eldre, friskere og sykere.
  1. Fokuser heller på treningsgleden fremfor hvor langt du selv løper og hvor mange repetisjoner du tar. Husk at du ikke trenger å skrive om hver eneste gang du selv trener for å dele treningsinspirasjon. Poster du et treningsopplegg, så presiser hvem det er laget for, og hvem det ikke er laget for.
  1. Når du skriver om mat, ta gjerne bilde av matlagingen, bordet eller hele retten, men vær bevisst om du poster bilder som viser størrelsen på din egen porsjon. Vis særlig omtanke om din egen porsjon er liten. Presiser gjerne at du for eksempel forsynte deg flere ganger.
  1. Skriv gjerne om klær, men unngå å skrive hvilken klesstørrelse du bruker. Husk at leserne ikke kjenner deg i virkeligheten, og bare gjetter på om deres kropper faktisk er like. Får du spørsmål om størrelsen du bruker i et plagg, svar heller på om du opplever at plagget er lite, stort eller normalt i størrelsen.
  1. Vær bevisst på den totale mengden bilder du legger ut der kropp er i fokus. Kropp i biniki er naturlig på en strand, men tenk på omfanget i andre settinger. Vis gjerne hva som er bak fasaden i blant og post realistiske bilder av deg selv.
  1. Vær varsom om du deler informasjon om dine egne kosmetiske inngrep. Sett deg inn i hva loven sier om markedsføring av slike inngrep.
  1. Hvis du blir kontaktet av lesere som forteller at de er syke, eller har det vanskelig, send dem videre til fagpersoner. Mental Helse har en gratis, døgnåpen hjelpetelefon for mennesker som trenger noen å snakke med. Telefonnummer: 116 123. De som synes det er vanskelig å snakke med noen kan få skriftlig hjelp på Mental Helses nett-tjeneste sidetmedord.no
Tagger fra artikkelen

11 Comments

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *