Mine 5 beste tips til deg som skal holde foredrag

Foto: Astrid Andersen.
Ja, jeg er introvert, men det betyr ikke at jeg ikke kan – kan jeg kan du! Her er mine fem beste tips til deg som skal holde et foredrag.

Hjertet dundrer like hardt i brystet som bassen i en russebuss. Jeg svetter å hendene, i ansiktet, under armene, og det føles som om jeg står midt i en ørken og kikker sola i øynene. Å holde foredrag er omtrent så ubehagelig jeg kan få det i en sosial setting, men jeg gjør det likevel. Jeg gjør det fordi det er moro når jeg er kommet over den verste sceneskrekken, og fordi jeg liker å utfordre meg selv. Ja, jeg blir engstelig, men hvem blir vel ikke det? Ja, jeg er introvert, men det betyr ikke at jeg ikke kan – kan jeg kan du!

Her er mine fem beste tips til deg som skal holde foredrag:

*

1. Sørg for at du kan det du skal snakke om

Når jeg skal snakke eller undervise om noe sørger jeg for å lese meg opp på ting som kan ha gått i glemmeboken siden sist. Dessuten kan det være greit å gjøre et kjapt google-søk på om det er skjedd noe nytt siden sist du snakket om det eller studerte det. Jeg som jobber og snakker om sosiale medier må holde dette vedlike daglig.

2. Snakk deg selv opp

Dette tipset er kanskje det beste jeg har fått, og jeg fikk det av venninna mi. Dette er noe hun pleier å gjøre hver dag – nemlig snakke seg selv opp! Bare forsøk å tenk tilbake til sist du så deg i speilet. Hvordan snakket du til deg selv? Til speilbildet ditt? Jeg skammer meg over å skrive dette, men det er jo sannheten, og før jeg begynte å praktisere venninnen min sitt råd mobbet jeg meg selv hver dag. Tenk det. For det er det det er: Mobbing på høyt plan. Jeg skal ikke gjengi hva jeg pleide å si til meg selv, men det var verken koselig eller oppbyggende. Men det er det slutt på nå, og spesielt er det viktig å være ekstra flink til å snakke seg selv opp før en presentasjon.

3. Skriv notatene dine/manus for hånd

Jeg er ikke helt sikker på hvorfor, men når jeg skal skrive manus gjør jeg det på følgende måte: Først skriver jeg ned enkle punkter på hva som er det viktigste jeg skal gjennom. Kall det gjerne foredragets headinger. Deretter fører jeg disse inn i et word-dokument hvor jeg fyller inn på detalj- og manusnivå. Når jeg er fornøyd med innholdet i det jeg skal si ”oversetter” jeg det til en mer muntlig versjon (slik jeg ville sagt det) ved å skrive det fysisk ned på et ark. Føler jeg meg ekstra tøff på det jeg skal si lager jeg symboler som representerer teksten i stedet for setninger. Dette gjør det lettere for meg å løsrive meg fra manus.

4. Pust med magen

Jeg hadde SnapKopllektivet dagen før jeg skulle holde foredraget mitt om sosiale medier for Harstadregionens Næringsforening, og spurte derfor de som følger oss om de hadde noen gode tips mot foredragsnerver. En av følgerne våre tipet meg om følgende: Å puste i firkanter. Hun jobbet som Yoga-lærer og kunne meddele at denne metoden er den beste for å senke pulsen og få kroppen til å tenke på noe annet. Jeg forsøkte det (før jeg skulle på scenen) – og det fungerte skikkelig godt!

Slik puster du i firkanter:

– Trekk inn pusten i fire sekunder.
– Hold pusten i fire sekunder.
– Slipp pusten ut på fire sekunder.
– Gjenta til du føler deg roligere.

Tips: Visualiser et vindu mens du gjør dette, det hjelper hjernen å fokusere på noe annet enn å stress.

5. Send stresset på sjøen

I de aller fleste tilfeller er det deg selv som stresser deg opp før en presentasjon eller et foredrag – slik er det i alle fall for meg. Mitt beste tips er å sende stresset på sjøen. Jepp, på sjøen faktisk! Hvis stress er tanker, se for deg at du løfter tankene over på små barkebåter og sender dem av gårde på sjøen. Gjør du dette mange nok ganger orker du ikke stresse opp deg selv. Det blir nemlig veldig mange barkebåter å sende av gårde.

lisa-skaar-næss-snakker-om-sosiale-medier
Fra foredraget jeg holdt på frokostmøtet til Harstadregionens Næringsforening om sosiale medier. Foto: Jan Roger Eriksen.

Hva er dine beste tips for å roe nervene før du skal holde et foredrag, en presentasjon, eller bare snakke foran en stor forsamling?

 

*


Denne teksten er skrevet som en del av temaet «Prosess», som er en del av en bloggutfordring jeg er med på.

Andre som også er med på utfordringen:

Julie Eilén / Renate / Anniken / Sunniva / Ester Maria / Mari Sunniva / Benedicte / Inger Helgestad / Tine Katrine

Tagger fra artikkelen
,

4 Comments

  • Jeg pleier å bli stressa RETT før jeg skal snakke. Aldri i god tid før. Men jeg vet at når jeg først er i gang – så forsvinner stresset. Så jeg prøver bare å huske at etter de to første lysbildene så er det greit. Og hele tida huske at jeg kan det jeg driver med – så det er bare å kle på seg selvtillitten og gønne på.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *