Nelly New Faces – et (muse)skritt i riktig retning

Skjermdump: nelly.com
– Vi vil vise hvordan våre klær ser ut på flere typer kropper [...]

Jeg har tidligere skrevet om og applaudert kleskjeden Nelly, som har brukt modeller med strekkmerker. Nå har den internasjonale kleskjeden bestemt seg for at de ikke bare vil vise modeller i «de klassiske modellstørrelsene», men også modeller som kan representere et større mangfold.

Foto: Skjermdumper fra nelly.com

«Vi vil vise hvordan våre klær ser ut på flere typer kropper, slik at alle kan kjenne seg inspirerte og inkluderende.» skriver de på sin kampanjeside, Nelly New Faces.

Les også: Kjære Nelly

«Bilde over hva en modell er og hvordan hen ser ut må forandres. For eksempel, i motebransjen finnes det mange fantastiske modeller i størrelse 32–36 og de er kraftig overrepresentert i modellbyråer. Men vi selger klær opptil størrelse 42!»

Dette er et flott (muse)skritt i riktig retning, og jeg håper flere kleskjeder vil gjøre det samme. Kanskje neste steg kan være å tilby mange flere størrelser og vise et enda større etnisk mangfold?

 

Hva synes du om Nelly New Faces?

Tagger fra artikkelen

3 Comments

  • Jeg tenkte heller mer «WOW, opp til størrelse 42». På en ironisk måte. Synes det er litt flaut at de ikke selger i det minste opp til størrelse 50.

    • Jeg har sett veldig mange andre si det samme som deg, og jeg er enig i at det er leit de ikke har et større utvalg i størrelser. Jeg hadde for eksempel satt veldig pris på en «tall»-seksjon, som nesten INGEN kleskjeder har. Jeg kan bare glemme å kjøpe topper/gensere/sommerkjoler, som i de fleste tilfeller blir magetopper/miniskjørt på meg :-p Hadde også vært fint om de viste et bredere etnisk mangfold enn det vi ser på bildene i kampanjen.

      Når det er sagt så er det opp til hver enkelt kleskjede å velge hvilke størrelser de skal tilby, og hvilke segment de ønsker å «spesialisere» seg på, f.eks. «petite», «tall», «curvy» osv. Jeg synes faktisk det er litt leit at de er blitt mottatt så negativt, da jeg tror dette kunne blitt en veldig flott kampanje, for steget er jo i riktig retning – bare litt poorly executed.

      Det jeg håper er at dette kan være starten på noe fint. Kanskje det kommer en kleskjede som virkelig tør å ta dette museskrittet dit det fortjener – og burde – være.

  • Det virker som at ingen er fornøyde uansett hvilke valg man tar, og det kan være forståelig i og med at vi er så mange og alle har forskjellige meninger. Men jeg synes det er helt feil å hele tiden «kreve mer og mer» fra kleskjeder. Vi er endelig begynt å gå i riktig retning og ting tar tid. Jeg synes det er helt fantastisk det Nelly, (samt. Andre) kleskjeder er på vei mot.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.