Visste du at jeg fikk en 2-er på setningsanalyse i norsk? Det er ganske moro å se tilbake på, og jeg husker det som om det var i går. Dette var tilbake på Kongsberg VGS i 2009. Jeg har alltid elsket norsk og alltid fått gode karakterer … frem til akkurat denne prøven.
Det jeg likte – og liker – så godt med faget norsk, er at det fantes ikke så mange båser man skulle putte ting i. Skriveregler er én ting, men det fantes ikke disse harde “mattefasitene”, i mitt hode. Språket og teksten var åpen. Jeg kunne tolke, analysere, fundere og fantasere – bare ikke på akkurat denne prøven.
Les også: Nyttige skriveverktøy på nett
Setningsanalyse, eller, grammatisk analyse, handler om at når vi analyserer setninger, så må vi finne ut hvilken funksjon ord eller grupper av ord har i sammenhengen. Ordene innenfor en setning har forskjellige oppgaver eller funksjoner:
- Noen skal fortelle deg hva som skjer, andre skal fortelle deg hvem som gjør noe, hvem eller hva som blir berørt av handlingen.
- Andre ord skal vise på hvilken måte, når eller hvorfor noe skjer.
Hver oppgave eller funksjon har sitt navn, og det eller de ordene som funksjonen er knyttet til, kalles setningsledd (puh! 🥵 det er tørt, ja.)
Psst: Hvis du vil lese mer om setningsanalyse, kan du kose deg med det her
Jeg håper virkelig at lærere i dag forsøker å dyrke barn og ungdoms skriveglede i større grad.
Uansett, det som ødela for meg, og holdt på å knuse selvtilliten min, var at reglene gikk utover gleden. Gleden av å skape, tolke, analysere, fundere og fantasere. Reglene tok kvelertak på meg.
“Du kommer aldri til å bli god i norsk hvis du ikke finner ut av dette.” sa læreren min. Og jeg trodde på henne.
Da er det bare å gi opp, tenkte jeg. Dette kommer jeg aldri til å greie.
I år er det 13 år siden, og kvelertaket har for lengst sluppet taket i meg. I dag er jeg tekstforfatter og har jobbet flere år som journalist. Jeg har skrevet for store merkevarer som Mazda, Volvo, Norwegian, EA Games, BAMA (bare for å nevne noen), og jobbet i flere byråer. Jeg vet at jeg er “god i norsk”, selv om jeg sikkert hadde fått en 2-er på grammatisk analyse – hvis du hadde gitt meg samme oppgave i dag 🤷🏻♀️
Å skrive handler om mer enn bare regler.
Det er klart vi må innom både skriveregler og grammatisk analyse i norskfaget, men jeg håper virkelig at lærere i dag forsøker å dyrke barn og ungdoms skriveglede i større grad. Så, i tilfelle norsklæreren din ikke har sagt det til deg: Å skrive handler om mer enn bare regler. Det handler om formidlingsevne – og den trenger ikke å være dårlig selv om ikke alt er (norsklærer)korrekt. Maler kunstneren alltid innenfor linjene? Nei. Å kjenne på skriveglede er en gave. En gave du ikke skal ta for gitt, eller la kveles av regler og streng rødpennkorrektur. Det er det norsklæreren din aldri fortalte deg om skriving.