Lydbokanmeldelse: Kaninjegeren av Lars Kepler

6/10

7 Språk
6 Historie
5 Originalitet
6 Troverdighet
6
På dagtid studerer Sofia til å bli sykepleier. Men hun har en hemmelig ekstrajobb som eskortepike. En kveld fører denne jobben henne til en luksusvilla i Djursholm. Men allerede når hun går inn døra, får hun en dårlig følelse. Den eldre mannen ”Willie” har ekte kunst på veggene. Med et glass champagne i hånden, forsøker hun å riste av seg de dårlige vibbene. Hun nipper til glasset og ser ut av vinduet. Augustkvelden er stille og mørk, og bak et tre synes hun at hun skimter noe. Hva var det? Et menneske med merkelig hodeform. Eller et stort dyr? Når de reiser seg for å gå opp til soverrommet, blir hun plustelig svimmel og mister balansen. Hun har blitt dopet.

Noen timer senere er SÄPOs Saga Bauer på vei til det samme huset. På det ekslusive kjøkkengulvet ligger sexkunden Willie, ingen ringere enn Sveriges utenriksminister, i en pøl av blod. Sofia, blodig og forslått er i sjokk etter marerittet hun akkurat har overlevd. Like foran øynene hennes ble utenriksministeren regelrett henrettet, med en siste hilsen: ”Nå kommer helvete til å sluke dere alle.”20 mil fra åstedet sitter kriminaletterforsker Joona Linna og får et tilbud han ikke kan motstå.

Tittel: Kaninjegeren (Joona Linna #6) (2016)
Forfatter: Lars Kepler
På lydbok: 16 timer og 23 minutter (storytel.no) #adlink
Utgiver: Cappelen Damm (Lydbok)
Sjanger: Krim, spenning, serie
Målgruppe: Voksne
Språk: Norsk (lest opp av Haakon Strøm)

kaninjegeren-av-lars-kepler-2

Dette er min sjette bok i serien om Joona Linna, og den siste som er kommet ut av Lars Kepler. Det er godt å endelig ha Keplers historie på øret igjen, som jeg etter hundrevis av lyttertimer er blitt så ekstremt glad i. Kepler-serien (egentlig skrevet av det svenske forfatterparet Alexandra Coelho Ahndoril og Alexander Ahndoril) er en suksess av de sjeldne. Faktisk er dette den serien som har gjort at jeg i dag liker krim.

Jeg hadde store forventninger til denne boken, og har ikke siden ”Sandmannen” kjent hårene reise seg på armen av spenning. Kaninjegeren er heldigvis en slik bok. Kepler skaper fantastiske, språklige bilder som gjør at jeg atter en gang blir dratt inn i bokens historie, som om det var en film. Språket er dessuten overraskende mørkere, nesten dystopisk. Akkurat slik krim skal være.

Tidlig avsløring

Noe som overrasker meg er at denne boka inneholder en del sidesprang som ikke har noe med historien å gjøre. Det kan til tider være litt forvirrende, men det får da tiden til å gå. Det skal også sies at selve konseptet ikke er ekstremt nyskapende. Den likner litt på tidligere bøker og passer godt inn i kategorien “svensk krim”. Det er mye sexskildringer og prat, og jeg skulle til tider ønske at Kepler hadde forsøkt å finne andre virkemidler for å skape den samme, rå og usensurerte stemningen.

Hvis det er noe jeg skal sette fingeren på er det at morderen ble, etter min smak, avslørt litt for tidlig.

Hvis det er noe jeg skal sette fingeren på er det at morderen ble, etter min smak, avslørt litt for tidlig. Da det var tre timer igjen av boka på Storytel-appen min ble det hele avslørt, og det får meg til å gjespe litt mer enn jeg hadde håpet.

Har du lest/lyttet til Kaninjegeren av Lars Kepler? Hva er dine tanker?

prøv-storytel-gratis-i-30-dager

Tagger fra artikkelen